• مرجع کنفرانسها: 88008044 021
  • پایگاهها:

مرجع برگزاری کنفرانسهای کشور

مقاله ها

چهارمين همايش بين المللي سيره نبوي در طب

محورهاي همايش چهارم سيره نبوي (ص) در طب

حيطه اول: جايزه سيره نبوي (ص) در طب: يادمان حضرت آيت الله حائري شيرازي (ره)

دبيرخانه چهارمين همايش سيره نبوي (ص) در طب در نظر دارد از بين مقالات، طرح ها و برنامه هايي كه در قالب مقاله كامل توسط دانشگاهيان و حوزويان محترم به اين دبيرخانه ارسال مي گردد با توجه به شرايط زير نسبت به اهداي اولين جايزه يادمان حضرت آيت الله حائري شيرازي(ره) اقدام نمايد. از علاقه مندان دعوت مي گردد تا آثار خود را در چارچوب پذيرش آثار كه در سايت همايش اعلام مي گردد تهيه و جهت داوري ارسال نمايند:

● پيشنهاد طرح هاي «اجرايي و عملياتي» در جهت تحقق سند الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت در علوم پزشكي

● مقالات نقد و بررسي جايگاه و كاربرد علوم انساني در علوم تجربي و پيشرفت هاي تكنولوژيكي

● طراحي عملياتي رشتههاي جديد و مطالعات بين رشته اي (علوم انساني و علوم تجربي)

● طرح هاي «كاربردي اجرا شده» در جهت افزايش دانش و ارتقاي نگرش فعّالين حوزه هاي مختلف علوم تجربي نسبت به علوم انساني با رويكرد اسلامي

● «طرح ها و برنامه هاي اجرا شده و خلّاقانه» در جهت تعميق مباني اسلامي و اصول دين در دانش آموزان و دانشجويان به صورت كاربردي

● تحليل، نقد و بررسي فلسفه كاركردي نظام سلامت

● تبيين فلسفي نظام سلامت كارآمد با استفاده از نظر فلاسفه اسلامي

● ارائه برنامه هاي عملياتي كلان با هدف تحقق سبك زندگي متعالي بر اساس آموزه هاي اسلامي

پس از انجام مراحل داوري، به طرح هاي برگزيده در يكي از سه قالب زير جوايزي اهدا خواهد شد.

✓برگزيده دانشگاهي

✓برگزيده حوزوي

✓برگزيده جوان (دانشگاهي و/يا حوزوي)

به استحضار فرهيختگان گرامي مي رساند، دبيرخانه چهارمين كنگره سيره نبوي(ص) در طب در نظر دارد در صورت عدم كفايت طرح هاي ارسالي، فعّالانه از بين نخبگان و فرهيختگان كشوري كه شرايط دريافت جوايز اين بخش را دارند، اقدام به معرفي افراد برجسته نمايد.

حيطه دوم: محورهاي مورد نظر همايش جهت ارسال خلاصه مقالات و مقالات كامل

محورهاي چهارمين همايش بين المللي سيره نبوي(ص)در طب

كليات سلامت و بيماري از منظر سيره نبوي(ص)

مفهوم شناسي سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

سلامت و زندگي سالم از منظر سيره نبوي(ص)(سبك زندگي اسلامي)

تعامل روح و جسم در سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

سلامت جسمي، روحي و رواني از منظر سيره نبوي(ص)

بيماري هاي جسمي، روحي و رواني از منظر سيره نبوي(ص)

جايگاه طبابت از منظر سيره نبوي(ص)

مفهوم و مصداق شناسي طب متعاليه

فضيلت ارائه خدمات بهداشتي و درماني به مردم از منظر سيره نبوي(ص)

نقد، بررسي و مقايسه نظام هاي سلامت مرسوم

كليات معرفت نفس و حكمت در طب و طبابت از منظر سيره نبوي(ص)

رهيافت ها و كاركرد دين در اصول طبابت و مهارت هاي باليني

سلامت و كاركرد هاي اجتماعي سيره نبوي(ص)

سلامت و امنيت در ابعاد مختلف آن (فردي، اجتماعي و ...)

جامعۀ سالم از منظر سيره نبوي(ص)

سلامت خانواده و سلامت جامعه از منظر سيره نبوي(ص)

سلامت و مدرسه از منظر سيره نبوي(ص)

سلامت و آموزش عالي از منظر سيره نبوي(ص)

دينداري سالم و سلامت اجتماعي از منظر سيره نبوي(ص)

مفهوم شناسي عدالت در نظام سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

نقد و بررسي چالش هاي فقهي و حقوقي جديد در نظام سلامت

مفهوم شناسي كرامت در نظام سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

سلامت و ارتباط سالم از منظر سيره نبوي(ص)

ارتباط متقابل پزشك و بيمار از منظر سيره نبوي(ص)

ارتباط متقابل پزشك و همكاران از منظر سيره نبوي(ص)

حمايت معنوي در بالين از منظر سيره نبوي(ص)

وظايف متقابل پزشك/كادر بهداشت و درمان با حكومت از منظر سيره نبوي(ص)

تعاون گروهي (تيمي) در عرصه سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

اصول حفظ و ارتقاي سلامت و درمان از منظر سيره نبوي(ص)

كليات و تبيين قواعد و اصول حفظ سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

كليات و تبيين مفهوم بهداشت از منظر سيره نبوي(ص)

جايگاه دعا و توسل در سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

كليات و تبيين مفهوم پرستاري از منظر سيره نبوي(ص)

كليات و تبيين مفهوم تغذيه از منظر سيره نبوي(ص)

مفهوم و مصداق شناسي روانشناسي اسلامي از منظر سيره نبوي(ص)

مفهوم شناسي علوم نوين و كاركرد آن در سلامت از منظر دين (رهيافت ها و كاركرد دين در ايجاد، گسترش و توسعه علوم نوين پزشكي؛ علوم شناختي و ...)

نقد و بررسي روش هاي پايش و ارزيابي نظام سلامت

سنت وقف و امور خيريه در سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

آموزش و تربيت افراد متخصص حوزه سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

اخلاق و ادب در طب، طبابت و نظام سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

الگو و تربيت در نظام سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

آداب تعليم و تعلّم (استاد و دانشجو) از منظر سيره نبوي(ص)

ويژگي هاي حرفه مندان و دانشجويان سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

نقد و بررسي ويژگي هاي فردي، اجتماعي و ... حرفه مندان سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

رهيافت ها و كاركرد سيره نبوي(ص)در گسترش، توسعه و آموزش علوم پايه پزشكي

رويكرد روشمند علمي به احاديث طبي

تحليل روش مند احاديث طبي معتبر

متن شناسي و سند شناسي احاديث طبي

تحليل تاريخ و تمدن اسلام و ايران در طب

شناخت شناسي تاريخ طب و طبابت در اسلام و قلمروهاي اسلامي

تمدن اسلام و ايران و اشاعه و پيشبرد علوم پزشكي

نقد و بررسي جايگاه و نقش علوم پزشكي در دوران تمدن اسلام و ايران

مفهوم شناسي نقش دانشگاه و مراكز آموزشي در سلامت در تاريخ تمدن اسلامي

شناخت شناسي دارو و داروسازي در تاريخ تمدن اسلامي

شناخت شناسي دارالشفاء و بيمارستان در تاريخ تمدن اسلاميa

حيطه سوم- طرح ها و برنامه هاي «اجرايي و عملياتي در حوزه سلامت» در جهت تحقق سند 50 ساله الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت و گام دوم انقلاب اسلامي

علاقه مندان به شركت در اين بخش از كنگره مي توانند طرح ها و برنامه هاي پيشنهادي و خلّاقانه خود را كه در جهت تحقق هر يك از مفاد سند الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت وگام دوم انقلاب اسلامي در حوزه سلامت (به مفهوم كلي و عام آن)، تهيه نموده اند و به مرحله اجرا رسيده يا براي اجرا آماده شده است در قالب هايي همچون گزارش اجرا، پيشنهاد برنامه ها و طرح هاي اجرايي جديد، نقد و پيشنهاد جهت اصلاح برنامه هاي و طرح هاي جاري و ... به دبيرخانه كنگره ارسال نمايند.

در اين راستا برخي از محورها و موضوعات سند الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت كه مي تواند موضوع اين گونه پژوهش ها باشد به شرح ذيل اعلام مي گردد:

● گسترش آموزه هاي اخلاق اسلامي و هنجارهاي مدني و تبليغ عملي دين در نظام سلامت

● تربيت نيروي انساني توانمند، خلاق، مسئوليت پذير و داراي روحيه مشاركت جمعي با تأكيد بر فرهنگ جهادي در نظام سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

● سبك زندگي اسلامي و ارتباط آن با سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

● تقويت و گسترش توليدات علمي اصيل، بومي و مفيد در علوم سلامت با بهره گيري از مباني و منابع اسلامي و دستاوردهاي بشري

● توسعه علوم بين رشته اي در ارتباط با سلامت

● نقش نظام سلامت در تعالي خانواده با رويكرد ديني اصيل

● توسعه سلامت در ابعاد گوناگون آن از منظر سيره نبوي(ص)

● تأمين امنيت و ايمني غذا و ترويج تغذيه سالم و ارتقاي آن

● عدالت و سلامت از منظر سيره نبوي(ص)

● نظام سلامت و حفظ و تقويت مردم سالاري ديني، مشاركت مردمي، عدالت و ثبات سياسي

● نظام سلامت و تقويت رفتار آزاد انديشانه به منظور ارزيابي و نقد علمي از منظر سيره نبوي(ص)

راهنما:

- خط اول از متن ارسالي بايد در بر گيرندۀ حداقل يكي از عناوين فوق، منطبق با سند الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت باشد كه ادامۀ متن در جهت توصيف آن تهيه شده است

- اولويت در انتخاب طرح هاي برگزيده با طرح هايي است كه اجرايي و عملياتي بوده و حداقل يك بار در ارتباط با گروه مخاطبان اجرا شده باشد.

- طرح هاي ارسالي مي تواند در ارتباط با حيطه هاي آموزشي، پژوهشي، مديريتي و ... تهيه گردد.

- لازم است در طرح هايي كه توسط دانشجويان ارائه مي گردد، حداقل نام يكي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه، به عنوان استاد راهنما يا مشاور قيد گردد.

- گزارش «طرح هاي اجرا شده» بايد تا حد امكان مشتمل بر جزئيات باشد كه از آن جمله مي توان به هدف كلي، اهداف اختصاصي، هدف كاربردي، مهمترين سؤالاتي كه برنامۀ اجرا شده به آن پاسخ داده است، مجريان و همكاران طرح، مكان اجرا، روش و شيوه اجرا، شيوه ارزشيابي و نتايج آماري ارزشيابي، برآورد واقعي از نتايج حاصل شده، نقاط ضعف و قوت اجراي برنامه، ملاحظات مربوط به تكرار آن، مخاطبان برنامه، امكانات بكار گرفته شده، منافع برنامه نسبت به برنامه هاي جاري و ... باشد. اين موارد در برنامه ها و طرح هاي پيشنهادي نيز بايد با حداكثر جزئيات ذكر گردد.

- به سه طرح برتر اجرايي پس از داوري و امتياز دهي به رسم يادبود هدايايي از طرف دبيرخانه كنگره تقديم مي گردد.

حيطه چهارم: كارگاه هاي آموزشي و پژوهشي با موضوع نقد و ارائه ديدگاه در ارتباط با پيوند حوزه و دانشگاه،

علوم بين رشته اي، نقد و بررسي برنامه هاي عملياتي در جهت تحقق سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و گام دوم انقلاب در دانشگاه

دبيرخانه چهارمين كنگره سيره نبوي در طب با هدف توانمند سازي دانشگاهيان و حوزويان و شناخت پتانسيل هاي دانشگاهي و حوزوي در راستاي تحكيم پيوند حوزه و دانشگاه در حوزه هاي پژوهشي، آموزشي، مديريتي و ... در قالب برنامه هاي عملياتي و معرفي نظريه هاي جديد مرتبط با حوزه و دانشگاه و معرفي آثار برتر در جهت تحقق سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در دانشگاه اقدام به برگزاري كارگاه هاي بارش افكار، نقد و بررسي و ارائه اثر مي نمايد. آثار ارائه شده در اين بخش آثار برگزيده مربوط به پنجمين بخش از كنگره مي باشد كه پتانسيل ارائه در قالب كارگاه را دارند.

علاقه مندان مي توانند آثار خود را به دبيرخانه همايش ارسال نماييد.

برخي از عناوين پيشنهادي جهت ارسال اثر در اين بخش به شرح ذيل اعلام مي گردد:

معرفي روش شناسي هاي علمي پژوهشي جهت انجام پژوهش هاي مشترك حوزه و دانشگاه

معرفي موضوعات جديد و پتانسيل هاي پژوهشي جهت انجام پژوهش هاي مشترك حوزه و دانشگاه

معرفي موضوعات جديد و پتانسيل هاي آموزشي و مديريتي قابل انطباق و استفاده در حوزه و دانشگاه با هدف افزايش بهره وري و كارايي

تبيين جايگاه و نقش دانشجويان و طلّاب و چگونگي انجام طرح هاي مشترك بين دانشگاه و حوزه

- ارائه طرح هاي اجرايي و عملياتي ارائه شده به دبيرخانه در جهت تحقق سند الگوي ايراني اسلامي پيشرفت و نقد و بررسي آنها

-مفهوم شناسي مراقبت معنوي در بالين بيمار به عنوان برنامه عملياتي مشترك بين دانشگاه و حوزه

حيطه پنجم: پيوند حوزه و دانشگاه در نظر و عمل؛ چيستي، چرايي، چگونگي

حوزويان و دانشگاهيان علاقه مند به شركت (ارائه اثر) در اين بخش از كنگره مي توانند آثار علمي خود را با هدف ارتقاي ارتباط و تعامل بين حوزه و دانشگاه به دبيرخانه همايش ارسال نمايند. هدف از اين بخش، برجسته سازي و معرفي پتانسيل هاي حوزه و دانشگاه در سطوح آموزشي، پژوهشي، مديريتي و ... در جهت اهداف سند الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت و گام دوم انقلاب و انجام فعاليت هاي كاربردي و بنيادي مشترك بين حوزه و دانشگاه است. برخي از مهمترين محورهاي اين بخش از كنگره به شرح ذيل اعلام مي گردد:

- رهيافت ها و كاركرد دين در ايجاد، گسترش و تقويت آموزه هاي اخلاق اسلامي در آموزش و تربيت حرفه اي فراگيران علوم تجربي

- رهيافت ها و كاركرد دين در همراهي حوزه-دانشگاه همگام با پيشرفت دانش و گسترش تكنيك هاي تجربي

- چگونگي و شيوه پرورش نيروهاي تخصصي حوزوي در پاسخ به مسائل مستحدثه در علوم تجربي و علوم و تكنيك هاي نوين

- رهيافت ها و كاركرد دين در پاسخ به چالش هاي فقهي و حقوقي علوم روز و جديد با رويكرد پيشگيرانه و آينده نگر

- رهيافت ها و كاركرد دين در جهت تقويت فضايل اخلاق فردي و اجتماعي در حرفه مندان در قالب برنامه هاي عملياتي

- رهيافت ها و كاركرد دين در مميزي رفتارهاي فردي، اجتماعي، حرفه اي، مديريتي و ... حرفه مندان در قالب برنامه هاي عملياتي

- رهيافت ها و كاركرد دين در جهت تعالي در زندگي فردي، اجتماعي، حرفه اي و ... حرفه مندان در قالب برنامه هاي عملياتي

حيطه ششم: مناسبات مدرسه-دانشگاه؛ شناخت شناسي فرصت ها و تهديدها در سايه سار دين و و سيره نبوي(ص)

دبيرخانه چهارمين همايش سيره نبوي در طب به منظور تحكيم ارتباطات علمي و مديريتي دانشگاه و آموزش و پروروش در حوزه هاي آموزشي، پژوهشي، مديريتي و ... و بهبود مناسبات مربوط به گذار مدرسه-دانشگاه اقدام به پذيرش آثار علمي و برنامه هاي عملياتي مدرّسان و فعالين آموزش و پرورش و دانشگاه در قالب (خلاصه) مقالات علمي مي نمايد. هدف از ارائه اين آثار شناخت فرصت ها و تهديدها و آشنايي و تقويت پتانسيل هايي است كه مي تواند به بهبود وضعيت و بهره وري تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان با رويكرد ديني كمك نمايد و زمينه هاي مشترك پژوهشي و آموزشي و مديريتي بين دانشگاه و آموزش و پرورش را ايجاد و تقويت كند.

علاقه مندان به ارسال اثر در اين بخش از همايش (چالش ها، طرح ها و برنامه ها، الگوها و ...) مي توانند آثار خود را در ارتباط با يكي از عناوين كلي ذيل تهيه و به دبيرخانه كنگره ارسال نمايند:

- مفهوم شناسي گذار مدرسه-دانشگاه در ابعاد فردي، خانوادگي، اجتماعي و ... از منظر سيره نبوي(ص)

- تفاوت هاي تحصيلي در مدرسه و دانشگاه؛ شناخت شناسي تحصيلي مدرسه و دانشگاه و نقش آن در برنامه هاي آموزشي و تربيتي از منظر سيره نبوي(ص)

- ضرورت ها و بايسته هاي آموزشي و پرورشي مدرسه براي دانشگاه از منظر سيره نبوي(ص) و مديريت پيوسته آن تا فارغ التحصيلي از دانشگاه

- شناخت شناسي ضرورت و چگونگي ارتباط متقابل دانشگاه و مدرسه در جهت تعالي آموزشي، پژوهشي، مديريتي و ... از منظر سيره نبوي(ص)

- ويژگي هاي يك معلّم در ابعاد فردي، خانوادگي، اجتماعي، آموزشي، تربيتي و ... براي فردا از منظر سيره نبوي(ص)

-آمادگي براي ورود به دانشگاه؛ بايدها و نبايد هاي مرتبط با آموزش و پرورش از منظر سيره نبوي(ص)

حيطه هفتم: هنر و سلامت از منظر دين و سيره نبوي(ص)

دبيرخانه چهارمين همايش سيره نبوي(ص) در طب به منظور بهره مندي از ظرفيت هنر در انتقال مفاهيم و مضامين عالي دين در سلامت اقدام به پذيرش آثار هنري علاقه مندان دانشگاهي و حوزوي با موضوعات مرتبط با سيره نبوي(ص) و سلامت مي نمايد. علاقه مندان مي توانند آثار خود را در قالب هايي چون عكس، نقاشي، خطاطي و انواع صنايع دستي جهت داوري و ارائه در نمايشگاهي كه به اين منظور در زمان برگزاري برپا خواهد شد، ارسال نمايند. آثار ارسالي به صورت امانت بوده و پس از اتمام مراحل داوري و برگزاري نمايشگاه، به صاحبان اثر عودت داده مي شود.

راهنما:

-آثار ارسالي بايد مرتبط با موضوع فرخوان (سلامت و دين/سيره نبوي (ص) باشند

- آثار ارسالي بايد كيفيت قابل قبول داشته باشند و در صورت آسيب پذير بودن تمهيدات لازم براي حفظ و نگهداري اثر از جانب صاحب اثر انديشيده شده باشد

- نام صاحب اثر، تاريخ خلق اثر، رشته تحصيلي و توضيحات تخصصي مربوط به آثار بايد همراه با آثار ارائه گردد

- آثار ارسالي نبايد پيش از اين در نمايشگاه يا جشنواره يا ... ديگري نمايش داده شده باشد و بايد براي اولين بار خلق شده و بكر و جديد باشند.

Read more https://www.civilica.com/Calendar-SIRETEB04.html